Doba covidová I. díl – Jak neklesat na mysli

Jaro bývá dobou vhodnou pro detox a očistu organismu. Avšak nejen náš organismus chce po zimě očistit a zbavit se nánosu balastu. Právě nyní, kdy musíme prožívat náš čas v domácím prostředí, můžeme ušetřený čas za dojíždění za prací a jiné společenské aktivity využít na zmíněný detox našeho žití. 

Co tím myslím? Vyčlenit si čas na očistu nejen našeho těla, ale také našeho domova. Čas na věci, na které bychom třeba v běžném pracovním režimu prostor neměli.

Najít si čas na probrání se dokumenty, které se nám díky dokonalejším technologiím začínají i doma kupit jako v nějakém úřadu. Očistit naše zásuvky, skříňky a minimalizovat jejich obsah. Zároveň jsou to činnosti, které mohou místo klesání na mysli navodit pocit užitečně stráveného času doma. Samozřejmě též s přestávkami na odpočinek a hry, kdy si třeba po letech zahrajete Pexeso či Aktivity.

Kdysi jsem se zabývala psychickým stavem lidí, kteří přišli o práci. Většina živitelů rodin to těžce nesla. Nejen kvůli rapidnímu snížení financí a starostem spojenými se zabezpečením rodiny.  Po čase se přidávalo prožívání sníženého sebevědomí, klesaly pracovní kompetence a docházelo ke snižování imunity. Společným jmenovatelem bylo zhoršení psychického stavu. Řada z nich při dlouhodobém pobytu doma postupně začala být lenivější, více sledovala televizi, díky levnějším potravinám a životnímu stylu začala přibývat na váze. Kuřáci se svého zvyku nechtěli ani z finančních důvodů zbavit, protože „to je přece jejich jediná radost a tu si vzít rozhodně nedají“.

Jak dlouho bude mnoho z nás „uzavřeno“ doma, neumím predikovat. Je to však pro všechny období změny, kdy to, co bylo považováno za samozřejmé, je najednou jinak! Mění se vztah k hodnotám.

Ale podobně jako v případě dlouhodobě nezaměstnaných se i v dnešní situaci osvědčuje vzít zodpovědnost do vlastních rukou a být PROAKTIVNÍ. Pár dní odpočinku rozhodně prospěje, ale poté si vytvořit určitý DENNÍ REŽIM a ŘÁD. Osvědčilo se to i při depresivnějším ladění. Tedy vzít si tužku, papír a připravit si na následující den/dny program a úkoly. Totéž, co dělá podnikatel ve svém podnikání, manažer, když připravuje důležitý projekt, nebo student před důležitou zkouškou. Určit si a NAPSAT MAXIMÁLNÍ i MINIMÁLNÍ CÍL, co budu následující den plnit. Minimálně tři úkoly! Je lhostejné, zda to bude srovnat přihrádku komody, ošetřit zimní boty, vytřídit dokumenty ohledně bytu či zdravotní zprávy. Po splnění úkolu si daný řádek ODŠKRTNOUT. Je to důležitý psychologický moment, zvlášť pro výkonově zaměřené jedince. Vidí totiž výsledky své práce, což je povzbudí. A další úkoly, které se nepodařilo splnit? NIC se neděje. Prostě se jen přesunou na další den. Rozhodně se za jejich nesplnění neobviňujte. Naopak se za splnění alespoň tří úkolů nezapomeňte POCHVÁLIT či dokonce ODMĚNIT. 

Rozhodně doporučuji přiřadit na seznam pravidelné denní položky jako CVIČENÍ, dodržování PITNÉHO režimu, který si můžete hlídat třeba tak, že si za každou skleničku vyndáte jednu lžičku. Tak alespoň zjistíte, kolik vody, ne kávy, jste za den vypili.

A ROZHODNĚ začlenit chvilky HUMORU! Prostě najít něco, co udělá radost a vyvolá úsměv na rtech. Rovněž tuto oblast si můžeme zlepšit díky tréninku.

Někde jsem zaznamenala hezkou myšlenku: „Smích je pro duši to samé jako kyslík pro plíce.“ Přeji nám všem, kdo „musíme“ trávit čas v jistém omezeném režimu doma, abychom jej využili opravdu smysluplně a s jistou dávkou radosti. A hrdosti na ty, kteří si z důvodu jejich pracovní odbornosti nemohou dovolit být „v izolaci“ doma a zabezpečují nás.