Desatero psycholožky

Kolegyně z Revenia postupně na web Inspirante napsaly různá desetera. Tehdy jsem si říkala: „Ale k onkologické diagnóze něco takového není možné!“ Jenže nikdy neříkej nikdy. Jak šel čas a moje tělo i mysl zvládá další linii léčby, uvědomila jsem si, že já takové DESATERO už dávno mám a POMÁHÁ MI!

Stejně jako moje kniha ABCDa zvládání rakoviny, opakovaných recidiv a metastáz není určena jen pro pacienty, kterým do života přišlo nádorové onemocnění, tak i MOJE DESATERO může být pro zdravého jedince. Třeba pro toho, kdo se nechce nechat semlít stresovými situacemi dnešní hektické doby či strachem z covidové pandemie.

10) Když tě někdo nebo něco vytočí (přitom jsi to ty, kdo se rozčílil!), budeš se cítit vnitřně neklidný nebo tě přepadne strach, obavy, úzkost,  udělej následující: NAROVNEJ SE, zprvu nejdřív VYDECHNI, ramena dolů, hlavu vytáhnout jako loutku na provázku, bradu zastrčit do pomyslné zástrčky. Počítej od 10 do 1 a pomalu dýchej. NÁDECH nosem – číslo deset – VÝDECH nosem, NÁDECH nosem – číslo devět – VÝDECH nosem, postupně až k jedné. Poté rozpaž a protáhni se jako kočka. 

9) Devět = 3×3. Udělat vhodné cvičení jednou za měsíc a myslet si, že máme vystaráno, to nefunguje! Doporučením je pravidelný trénink, až si to tělo zapamatuje. I ono má svou paměť. Jíst i dýchat musíme také denně. Proto se KAŽDÝ DEN 3x na chvíli ZASTAV, ZKLIDNI SE, PRODÝCHEJ se nosem – NÁDECH až do BŘICHA! Pro pokročilé jeden TIP, přidejte si kouzelnou větu, která pomáhá i při hodně bolavých verdiktech: „S každým nádechem do sebe vdechuji boží lásku. A s každým výdechem boží láska prozařuje moje okolí.” A opravdu až do břicha prodýchat vnitřní orgány, které pro nás fungují bez odmlouvání. Často i bez našeho VDĚKU.

8) Pootočte číslici 8 a máte nekonečno. Co jsme v porovnání s věčností? To připomíná větu „I tohle pomine!” Koho bude zajímat problém, kvůli němuž se teď vztekáme, rozčilujeme, ubližujeme sobě i okolí, za měsíc, za rok, za deset let? Ani my si na to za čas už nevzpomeneme. A nyní děláme, jako kdyby se blížil konec světa! Zbytečně si tím ubíráme energii. Osm – I TOHLE POMINE.

7) Sedmička je číslo štěstěny. A NEDĚLE je sedmý den v týdnu. Doporučení: občas NIC NEDĚLAT a mít VOLNO. Jsme ve škole života a jako ve škole si máme dělat PŘESTÁVKY na regeneraci svých sil a jejich OBNOVU. Udržovat ROVNOVÁHU mezi PRACÍ a ODPOČINKEM. Ne až tehdy, kdy padáme na hubu, to už je pozdě. Receptem může být naučit se pravidelně RELAXOVAT.

6) Jsme obdarováni SMYSLY. Dokonce máme ŠESTÝ SMYSL. Často však jedeme jako tryskomyš, že si ani nestihneme všimnout varovného signálu, který nám přináší INTUICE, že se v našem těle něco děje. Přichází v rychlých záblescích, pocitech, tušeních. Když jsme na sebe napojeni, tyto signály můžeme vnímat a včas na ně reagovat.

5) Proti některým handicapovaným máme mnozí to štěstí, že je všech pět dalších smyslů funkčních. Vyjádřeme jim někdy svůj VDĚK, co pro nás dělají! Uvědomme si jejich pomoc. Samotné UVĚDOMĚNÍ nás přenáší do PŘÍTOMNÉHO OKAMŽIKU, kdy se nebojíme BUDOUCNOSTI ani neláteříme nad MINULOSTÍ, kterou už stejně změnit nemůžeme.

4) Klasická židle má čtyři nohy. Takže za čtvrté: chce to pravidelně, denně se na chvilku zastavit, USEBRAT se do KLIDU, UVĚDOMIT si, jak právě DÝCHÁM, jaké EMOCE prožívám. Jestli ten nesoulad nebude tím, že mé DÝCHÁNÍ je v horní polovině těla. Začnu tedy DÝCHAT DO PODBŘIŠKU. Ano, celý náš život je o dýchání. S prvním DECHEM jsme sem přišli a s posledním dechem budeme odcházet. Neměli bychom tedy umět SPRÁVNĚ DÝCHAT?

3) Náš organismus má tendenci tíhnout k homeostáze, tedy k ROVNOVÁZE. Tři prvky mého systému M-P-S, MYSL – POHYB – STRAVA, si můžeme ovlivnit sami. Na rozbouřenou mysl doporučuji jít přes tělo a dýchání. Když je klidné, i mysl je klidná. A pohyb je i pro onkologické pacientky v léčbě doplňující medicínou. Dokáže v těle rozvinout „lepší” chemii. I naše strava umí divy. Podstatné je jíst barevně, pestře, střídmě a hlavně POMALU. Čemu věnujeme POZORNOST, tam jde ENERGIE.

2) Ve dvou se to táhne lépe! Ale co když náš protějšek není, nebo to vzdal? Ale když přijdou DEPRESE, NEGATIVNÍ VIDĚNÍ světa – parťák by se hodil… Chytni tedy NÁSADU OD KOŠTĚTE OBĚMA RUKAMA a pomalu si ji dávej až za ramena a 2 minuty vydrž! Přidej po první minutě úsměv, klidně zprvu strojený, můžeš se pohupovat v bocích. Musíš se prodýchat a zlepší se ti nálada. A denně, pravidelně, důsledně. Pak vymyslíš i AKTIVITY, které ti přinesou RADOST ze života a dobrou náladu navzdory všem peripetiím. 

1) Jednička. Jeden – jedna – jedno. Máme jeden ŽIVOT. Jsem to já, kdo si ho tvoří lepší SVÝM VLASTNÍM PŘIČINĚNÍM. Jsem jedinečná BYTOST, prostě ORIGINÁL. A ten se nemusí s nikým srovnávat. Prostě originál!!! Už to, že jsme tady, je ZÁZRAK. 

 A je JEDNO, zda se budeme chovat jako vítězové, nebo poražení. Vše, čemu se vysmíváme, vše čím pohrdáme a s čím BOJUJEME, nás nakonec stejně dostane. A jak říkal Marcus Aurelius: Náš život je tím, co z  něj udělají naše myšlenky.

Přečtěte si další desatera: Desatero psycholožky nejen pro onkologické pacientky